„Oscar Wilde żył tak, jak gdyby życie było jeszcze jednym utworem do napisania. Budował je jak utwór, poddawał całe tej samej idei, która przenikała jego eseje, bajki czy komedie. Z całym swym estetyzmem i pozorną zabawą w paradoksy był Wilde w gruncie rzeczy nieustępliwym moralistą”, pisał Juliusz Żuławski.
Dostajemy tu Oscara Wilde’a jako autora dziwacznych opowiadań, ze " Zbrodnią Artura Saville’a", "Upiorem z Canterville", przede wszystkim zaś wzruszających bajek, jak "Szczęśliwy książę", "Słowik i róża" czy "Rybak i jego dusza" i zgrabnych poemacików prozą, wśród których są "Artysta", "Ten, który czynił dobrze" czy "Dom Sądu". Jako autora esejów wreszcie, najmniej znanych, a stanowiących niewątpliwie najważniejszą, najdoskonalszą i najpełniejszą część jego twórczości. Eseje są kluczem do rozumienia pisarstwa Wilde’a, do wniknięcia w jego pogląd na świat. Oprócz znakomitego "Krytyka jako artysty", stanowiącego manifest literacki i filozoficzne credo Wilde’a, tom zawiera nieznany dotąd w Polsce słynny szkic "Narodziny krytyki historycznej".Całość podana w pięknej szacie graficznej, ilustrowana.