Doboru materiału do podręczników z przyrody dokonano tak, aby zrealizować zasadę poznania od szczegółu do ogółu. Najpierw uczeń poznaje bliskie mu zjawiska, zachodzące w jego otoczeniu, takie które może obserwować bezpośrednio, poznać własnymi zmysłami. Kolejnym etapem jest poznanie przykładów innych środowisk, zjawisk i zależności niedostępnych bezpośredniemu oglądowi. Suma tych doświadczeń powinna umożliwić uczniowi podjęcie próby sformułowania uogólnień i wniosków. Integracja treści nauczania odbywa się głównie poprzez wykorzystanie zdobywanych przez ucznia doświadczeń i konsekwentny rozwój umiejętności poznawania przyrody. W programie uwzględniono zasadę stopniowania trudności. W klasie czwartej cele i wynikające z nich zadania dydaktyczne polegają na zdobywaniu przez ucznia umiejętności obserwacji, na przykładzie najbliższego otoczenia. W klasie piątej uczeń poznaje większy krąg zjawisk przyrody: krajobrazy Polski i ekosystemy charakterystyczne dla naszego kraju. Będzie miał także okazję zastosowania wiedzy o budowie materii i zjawisk fizycznych do interpretacji przemian zachodzących w otaczającym go świecie. W klasie szóstej rozszerzono spojrzenie ucznia na przyrodę całej Ziemi i głębszą niż w klasach czwartej i piątej analizę zjawisk.