Dziecko w szkole. Jak pomóc mu zaadaptować się do nowych warunków?Rozpoczęcie nauki w szkole to szczególny okres w życiu każdego dziecka. Niniejsza książka zawiera propozycje programowe wspomagające proces integrowania się dziecka ze środowiskiem szkolnym, a także ich funkcjonowania na płaszczyźnie emocjonalnej i społecznej. Główny nacisk położono na aspekt zdrowotny, wychowawczy oraz na współpracę między szkołą a domem. Program przeznaczony jest dla klas 0-3.Program edukacji psychologicznej skupia się na realizacji zadań w trzech obszarach: Współpraca z domem, polegająca na włączeniu rodziców w proces edukacji psychologicznej, zachęcaniu ich do udziału w rozwiązywaniu szkolnych problemów dziecka, a także propozycja partnerskich wywiadówek. Pomoc dzieciom w adaptacji do szkoły, wdrażaniu ich do przestrzegania zasad i norm panujących w szkole, z uwzględnieniem ich zdrowia psychicznego (redukowanie napięć i stresów, poznawanie własnych emocji, określanie mocnych stron, nawiązywanie przyjaźni). Zapobieganie mogącym się pojawić trudnościom adaptacyjnym, zwłaszcza dotyczącym społecznego funkcjonowania dziecka w grupie rówieśników; zapobieganie problemom wynikającym ze spiętrzenia kłopotów wychowawczych i dydaktycznych.Treści niniejszego programu skoncentrowano wokół trzech głównych obszarów tematycznych, które z kolei zawierają następujące zagadnienia szczegółowe:1. JA – INNI Poznajemy nawzajem swoje imiona Poznajemy siebie i inne dzieci w klasie Nasza klasa Poznajemy się - inni czy tacy sami?2. JA. Zajrzyj do siebie Jaki jestem Moje ciało Co czuję? Co czują inni? - zdolność podejmowania czyjejś perspektywy3. JA - ŚWIAT. Popatrz jeszcze dalej Świat i jego mieszkańcy Świat wokół nas Granice Jak poznać świat: książki, podróże, mediaKażda z wyżej wymienionych części zawiera cele, pomoce oraz propozycje konkretnych zajęć, które może zorganizować nauczyciel. W skład programu "Ja jestem sobą i Ty jesteś sobą" wchodzą: Podstawa programowa oraz przewodnik dla nauczyciela (z kartami pracy). Prezentowany program został dopuszczony do użytku szkolnego przez MEN; nr dopuszczenia: DKOS-5002-37/03.