Stan prawny: kwieciń 2015 r.Niniejsza publikacja została przygotowana, aby pomóc Państwu w opracowaniu i wdrożeniu w instytucjach i organizacjach działających na obszarze kultury i sztuki, nowoczesnych systemów zarządzania aktywnością administracyjną i programową.Dzięki tej książce będą Państwo mogli: poznać zasady prawne funkcjonowania instytucji kultury – tworzenie, łączenie, przekazywania, podział, likwidacja IK, jak również działalność statutowa, forma prawna przekazania mienia przez organ założycielski itp., poznać zasady zatrudniania (powołanie, odwołanie, konkursy), i wynagradzania dyrektora IK, jego zastępców oraz głównego księgowego – przedstawiamy również zakres ich obowiązków i odpowiedzialności, przygotować strategiczny plan rozwoju instytucji i organizacji zajmujących się kulturą i sztuką z podziałem na poszczególne etapy pracy nad strategią (zdefiniowanie misji i wizji IK, analiza SWOT, cele i mierniki, planowanie strategiczne, budżet strategiczny), zarządzać zasobami ludzkimi, przygotować plan finansowy instytucji kultury, opracować budżet zadaniowy dla poszczególnych działań w podziale na przychody i koszty, przygotować i zrealizować interesującą ofertę programową – zapewni to placówce frekwencję przez długi okres jej istnienia (formy aktywności zawarte w ofercie, etapy planowania oferty, grupa docelowa, sposoby planowania wydarzeń, program zajęć prezentowany w ofercie, konstruowanie budżetu oferty, wykorzystanie Internetu w prezentacji oferty) zarządzać projektami (planowanie projektu i jego budżetu, problem jako źródło projektu, tworzenie celów projektu, określenie rezultatów i wskaźników realizacji projektu, opis grupy docelowej, analiza rozwiązań alternatywnych, harmonogram realizacji projektu, koordynacja projektu, personel w projekcie, zarządzanie informacją w projekcie, jego sprawozdawczość i monitoring, przedstawienie projektu do konkursu dotacyjnego, studium wykonalności projektu, umowa o dofinansowanie projektu, przekazywanie płatności, projekty partnerskie, ) poznać metody konstrukcji i realizacji projektów społecznych i inwestycyjnych, opracować formularze ewaluacyjne – omawiamy poszczególne etapy, kryteria, metody i techniki badań ewaluacyjnych i rezultaty, które powstają w wyniku jej przeprowadzenia zapewnić swojej instytucji dobrą kondycję finansową – pokazujemy jak pozyskać znaczące środki finansowe pochodzące z programów dotacyjnych i od sponsorów prywatnych wybrać narzędzia promocji w Internecie odpowiednie do prowadzonej działalności.Książka wyjaśnia m.in.: jaką działalność inną niż kulturalna może prowadzić Instytucji kultury, jak opracować zadania, podzadania i działania w ramach funkcji 9 do projektu budżetu na rok 2015 w układzie zadaniowym oraz ich mierniki, jak zaplanować przychody i koszty w układzie zadaniowym, jak pozyskać środki na działalność kulturalną od sponsorów, jakie są zasady współpracy instytucji z innymi partnerami (współpraca z samorządowe, z organizacjami pozarządowymi, zarządzanie partycypacyjne), jak pozyskać finansowanie na działalność kulturalną ze środków krajowych (dotacje podmiotowe, celowe, dotacje z pożytku publicznego – otwarty konkurs ofert, tryb uproszczony, programy Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego), jak pozyskać finansowanie na działalność kulturalną ze środków zagranicznych (Programy Operacyjne), jak przygotować program imprezy okazjonalnej rozbudowanej o szereg wydarzeń towarzyszących, jak przygotować wzorcową ofertę kulturalną, jak wyznaczyć wskaźniki rezultatu projektu, jak opracować budżet projektu, jakie są etapy, kryteria, metody i techniki badań ewaluacyjnych, jak przygotować raport ewaluacyjny, jak prowadzić działania promocyjne w Internecie.