Zeszyty zostały przygotowane z myślą o treningu ręki podczas nauki pisania i liczenia przez dziecko. Znajdują się w nich najpierw proste ćwiczenia uczące orientacji na stronie, planowania strony, zagospodarowywania jej, szlaczków, pierwszych liter i cyfr w szerokiej liniaturze (w zeszycie 1.), a stopniowo , w kolejnych zeszytach, ćwiczenia stają coraz trudniejsze, aż do liczenia i pisania uczącego umiejętności niezbędnych w klasie 2. Zeszyty zostały tak pomyślane, aby nauczyciel mógł samodzielnie i indywidualnie planować pracę każdego dziecka. Strony w zeszytach są w większości puste, a propozycje ćwiczeń, pochodzące od autorki zeszytu, znalazły sie na końcu zeszytu. Materiał graficzny natomiast znalazł się w nalepkach. W ten sposób każdy nauczyciel może skorzystać w całości, w części lub wcale z propozycji Autorki i zaplanować zeszyt w zależności od potrzeb każdego ucznia. W zeszytach znajdują się także ćwiczenia trudniejsze przeznaczonedla dzieci bardziej zaawansowanych w nauce pisania i liczenia.
Wewnątrz każdego zeszytu jest rozkładówka, do której ćwiczenia powstały w oparciu o opowiadania, których dziecko będzie słuchało ze specjalnej płyty CD zawierającej opowiadania do słuchania. Ćwiczenia te sprawdzają umiejętność słuchania ze zrozumieniem.