Ćwiczenia są integralnie związane z podręcznikiem wiodącym. W okresie przygotowawczym ćwiczą spostrzegawczość uczniów, służą rozwijaniu słuchu fonematycznego, sprzyjają doskonaleniu sprawności motorycznej.
Mając na uwadze to, że nie wszystkie dzieci 6-letnie są gotowe do pisania, zwracamy szczególną uwagę na ustopniowanie i dobór odpowiednich ćwiczeń w pisaniu. Dlatego ćwiczenia zawierają dużo zadań graficznych, literopodobnych i rozmachowych. Początkowo zachęcają do odtwarzania kształtów, następnie do pisania po śladzie i w dalszej kolejności do pisania samodzielnego.
W ćwiczeniach na wprowadzenie, utrwalenie i pisanie litery przeznaczone są dwie rozkładane strony.
Pisanie po śladzie liter, sylab, wyrazów i krótkich zdań utrzymuje się do końca I semestru. Potem pisanie staje się stopniowo coraz bardziej samodzielne. Pojawiają się ćwiczenia związane z tekstem lub z ilustracją z podręcznika.