Numer MEN: 399/2/2013
Podręcznik do klasy 5 „Tajemnice przyrody” to odpowiedź na zmiany w nowej podstawie programowej. Zadbaliśmy o to, aby podręcznik łączył w sobie sprawdzoną, cenioną przez nauczycieli koncepcję z nowoczesnymi rozwiązaniami. Układ treści podręcznika, podobnie jak w klasie 4, jest dostosowany do pór roku. Podręcznik rozpoczyna się działem „Odkrywamy tajemnice map”, w którym uczeń uczy się korzystania z mapy, poznaje formy terenu, uczy się szacować odległości i wysokości. Umiejętności te można doskonalić podczas zajęć w terenie. Szczególną uwagę zwracamy na pojęcie skali mapy i umiejętność posługiwania się podziałką liniową. W kolejnym dziale, kontynuując rozpoczęte w klasie 4 poznawanie najbliższego otoczenia, zapoznajemy uczniów z Polską i krajami sąsiadującymi z naszą ojczyzną. W dziale „Poznajemy sposoby ochrony przyrody” przybliżamy uczniom zagadnienia dotyczące ochrony przyrody i środowiska. Realizacja tych treści przypada na jesień, kiedy jest jeszcze możliwość zorganizowania zajęć terenowych, w których uczniowie zbadają czystość środowiska.
Zdobyte umiejętności czytania map przydadzą się podczas omawiania materiału kolejnych działów: „Poznajemy krajobrazy nizin”, „Poznajemy krajobrazy wyżyn”, „Poznajemy krajobrazy gór”. Treść tych działów umożliwi uczniowi poznanie zjawisk i procesów kształtujących krajobrazy oraz najpiękniejszych zakątków naszego kraju. Kolejny dział przybliża uczniom zagadnienia dotyczące budowy i różnorodności roślin i grzybów. Zwracamy uwagę na przystosowania omawianych organizmów do środowiska i ich cechy charakterystyczne. Realizacja działu przypada na wiosnę, co umożliwia poznawanie roślin w ich naturalnym otoczeniu. Ostatni dział „Odkrywamy tajemnice materii” wprowadza uczniów w świat drobin i zjawisk fizycznych.
Zeszyt ćwiczeń zawiera zadania ściśle skorelowane z podręcznikiem, przeznaczone do indywidualnej pracy ucznia. Służy utrwalaniu wiedzy i ćwiczeniu umiejętności oraz przygotowuje do sprawdzianu po 6 klasie.
Różnorodne kategorie zadań spełniają w zeszycie określone funkcje.
– Zadania wykorzystujące pracę z atlasem przyrodniczym, analizę tekstu źródłowego czy wymagające korzystania z różnych źródeł wiedzy pomagają kształcić praktyczne umiejętności przewidziane w nowej podstawie programowej.
– Zadania podsumowujące po każdym dziale ułatwiają systematyzowanie wiedzy i lepsze przygotowanie do sprawdzianów.
– Zadania „Spójrz na to inaczej” rozwijają kreatywność.
– Zadania o zróżnicowanym stopniu trudności, w tym wyróżnione trudniejsze polecenia, ułatwiają indywidualizację nauczania.
Różnorodne formy zadań, łączące walory edukacyjne z elementami gry i zabawy, oraz atrakcyjna szata graficzna sprawiają, że praca z zeszytem jest dla uczniów nie tylko kształcąca, ale również ciekawa.
Dodatkową atrakcją zeszytu jest możliwość zaprojektowania okładki z wykorzystaniem dołączonych naklejek, własnych zdjęć lub rysunków.