"To, że ludzie sądzą, iż mogą zobaczyć coś na obrazach, choć jednocześnie są pewni, że to, co widzą, nie jest realne, a tylko obecne w sposób sztuczny: to właśnie jest tematem tej książki. Chodzi o ten fenomen, że obraz otwiera widok na rzeczywistość wolną od fizyki" (z Przedmowy). "Sztuczna obecność" jest przeglądem zasadniczych stanowisk w obrębie współczesnej nauki o obrazie, stanowiącej rezultat zwrotu obrazowego w kulturoznawstwie. Wokół niej ogniskuje się cała akademicka dyscyplina refleksji nad kulturą wizualną. Nauka o obrazie stworzyła warunki do komparatystycznej, ale też integracyjnej analizy i interpretacji zjawisk obrazowych, widzialność w kształcie nadanym jej we współczesnej kulturze. Scala ona ze sobą rozmaite modele teriopoznawcze: od semiotyki po psychoanalizę. Jasno też uwypukla różnicę między stylem uprawiania wiedzy o obrazach osadzonej w paradygmacie historii sztuki a nowym podejściem współczesnego "obrazoznawstwa". Lambert Wiesing łączy działalność naukowo-dydaktyczną z żywą aktywnością publicystyczną: Jego zainteresowania dotyczą głównie filozofii postrzegania, teorii obrazu, problematyki mediów. W Polsce znany jest z wydanej w 2008 roku przez Oficyną Naukową książki "Widzialność obrazu".