Wprowadzenie (Roman Jusiak)Roman JusiakRefleksje o pedagogice i naukowych badaniach pedagogicznych1. Pedagogika jako dyscyplina zajmująca się wychowaniem2. Unaukowienie pedagogiki3. Metodologia badań pedagogicznychZakończenieBibliografiaRoman JusiakOgólna charakterystyka pedagogiki opiekuńczejWstęp1. Geneza i historia pedagogiki opiekuńczej2. Istota i funkcje pedagogiki opiekuńczej3. Związek opieki z wychowaniemZakończenieBibliografiaAndrzej ŁuczyńskiŚrodowisko rodzinne jako podstawowe miejsce zaspokajania potrzeb rozwojowych człowiekaWstęp1. Ogólne informacje o środowisku2. Środowiskowe perspektywy rozwoju osoby ludzkiej3. Rodzina jako naturalne środowisko rozwoju człowieka4. Rodzinny wymiar ludzkiej egzystencji5. Optymalne zaspokajanie potrzeb warunkiem rozwoju6. Postawy wychowawcze rodziców6.1. Postawy prawidłowe6.2. Postawy nieprawidłowe7. Skutki deprywacji potrzeb dziecka8. Środowisko rodzinne w międzykulturowej przestrzeni życia społecznego9. Wychowawczy charakter kultury środowiska rodzinnegoBibliografiaLidia PietruszkaRodzina naturalnym środowiskiem opiekuńczo-wychowawczymWstęp1. Wielość ujęć w pedagogicznym pojmowaniu "rodziny"2. Funkcje rodziny i ich klasyfikacje3. Dysfunkcja i patologia środowiska rodzinnego3.1. Zjawisko dysfunkcji rodziny3.2. Zjawisko patologii rodziny4. Funkcja opiekuńcza i wychowawcza rodziny4.1. Funkcja opiekuńcza4.2. Funkcja wychowawczaZakończenieBibliografiaLidia PietruszkaAktywność opiekuńcza i wychowawcza w opiece nad dzieckiem opuszczonym i osieroconymWstęp1. Dziecko w rodzinnych formach opieki zastępczej1.1. Rodzina adopcyjna1.1.1. Jawność i tajemnica adopcji1.1.2. Warunki powodzenia adopcji1.2. Rodzina zastępcza1 3 Rodzinny dom dziecka1.4. Wioski dziecięce SOS1.4.1. Wychowankowie Wiosek Dziecięcych SOS w Polsce1.5. Specyfika rodzinnych form opieki zastępczej w opiece nad dzieckiem osieroconym2. Dziecko w instytucjonalnych formach opieki zastępczej2.1. Placówka interwencyjna2.2. Placówka socjalizacyjna2.2.1. Zmiany w organizacji placówki2.3. Specyfika instytucjonalnych form opieki zastępczej w opiece nad dzieckiem osieroconym3. Kierunki zmian w systemie opieki nad dziećmi i młodzieżąZakończenieBibliografiaTomasz WachResocjalizacja jako szansa na podtrzymanie integralności rozwoju w sytuacji występujących obciążeńWstęp1. Społeczne tło postaw i zachowań problemowych wymagających ukierunkowanego resocjalizująco wsparcia rozwojowego1.1. Systemowy charakter oddziaływań wychowawczych, resocjalizacyjnych i socjalnych1.2. Wybrane warunki formalne skuteczności oddziaływań wychowawczo-resocjalizujących2. Udział w procesie resocjalizacji a szanse na integralny rozwój osobowy2.1. Zasoby i obciążenia rozwojowe oraz relacyjność związków międzyludzkich w oddziaływaniach resocjalizacyjnych2.2. Aktywność własna osób i rodzin a jakość uzyskiwanych efektów wychowawczych3. Wybrane procesy społeczne a system wsparcia resocjalizacyjnegoZakończenieAneksBibliografiaRoman JusiakSpołeczne elementy pedagogii chrześcijańskiejWstęp1. Ogólna charakterystyka pedagogii chrześcijańskiej2. Założenia filozoficzne pedagogii chrześcijańskiej3. Religijne podstawy wychowania chrześcijańskiego4. Wychowanie chrześcijańskie formowaniem osobowości społecznejZakończenieBibliografiaRoman JusiakPedagogia społeczna Mistrza z NazaretuWstęp1. Fenomen Jezusa z Nazaretu2. Ogólna charakterystyka Mistrza z Nazaretu3. Cechy pedagogii Jezusa4. Społeczne aspekty pedagogii Jezusa5. Jezus jako wzór życiowego postępowaniaZakończenieRoman JusiakKatolicka myśl społeczna a pedagogika społeczna, pedagogika opiekuńcza i pedagogika resocjalizacyjnaWstęp1. Kościół katolicki, jego natura i funkcje2. Nauczanie społeczne Kościoła3. Katolickie wychowanie społeczne4. Wartości chrześcijańskie i moralne w pedagogice społecznej, opiece międzyludzkiej i aktywności resocjalizacyjnejZakończenie