We współczesnym świecie rośnie znaczenie zawodu sprzedawcy. Cały wysiłek marketingowy finalizuje się w punkcie sprzedaży detalicznej. Dlatego też popełnione tu błędy mogą sprawić, że dotychczasowe wysiłki i nakłady producentów oraz dystrybutorów mogą być zmarnowane. W sklepie powinien panować szczególny klimat, który zachęca do odwiedzin. W nowoczesnym handlu sklep jest nie tylko miejscem zakupu, lecz także miejscem, gdzie przyjemnie spędza się czas, nawet z całą rodziną. Nowoczesny sprzedawca to profesjonalista znający dobrze zasady funkcjonowania poszczególnych elementów marketingu, urządzeń elektronicznych i technikę sprzedaży, dysponujący odpowiednią wiedzą towaroznawczą. Podręcznik obejmuje zagadnienia dotyczące promocji i reklamy, kultury obsługi, dekorowania wnętrza sklepu i okna wystawowego, uwarunkowań sprzedaży, ceny towarów, zapłaty za towar. Czerpana z niego wiedza znajdzie swoje zastosowanie w praktyce, pomoże przyszłemu sprzedawcy wykonywać swój zawód i czerpać z niego satysfakcję. Podręcznik opracowano zgodnie z podstawą programową i programem nauczania dla zawodu „sprzedawca” w zasadniczej szkole zawodowej i szkole policealnej.