Spis treściPrzedmowa Mirosława Michalska-Suchanek: „Otulony kobiecością”. Kobiety w życiu i twórczości Fiodora DostojewskiegoIzabella Malej: Chrystus i jego cień. O dwujednej symbolice jaźni w sztuce Michaiła WrublaJustyna Tymieniecka-Suchanek: Choroba psychiczna bohatera literackiego w ujęciu psychiatrii egzystencjalnej. Powieść Mały bies Fiodora SołogubaMonika Rzeczycka: Andriej Bieły, O Sofii-Mądrości (Przekład z języka rosyjskiego, komentarz i opracowanie tekstu – Monika Rzeczycka)Diana Oboleńska: Droga gnostyka. Życiowa wykładnia Andrieja BiełegoBeata Pawletko: Oczami świadków. O tekstowych reprezentacjach blokady LeningraduHalina Chałacińska, Anna Katarzyna Przybysz: Fenomen uprzedniości w kulturowej przestrzeni początku i końca. Czerwony kogut leci wprost do nieba Miodraga Bulatovicia i Golgota Czingiza AjtmatowaPiotr Fast: Motyw wody w eseju Josifa Brodskiego WatermarkAndrzej Polak: Antyutopia liberpunku i rosyjska fantastyka imperialnaLidia Mięsowska: Obrazy bezdomności egzystencjalnej współczesnego człowieka w dramaturgii Olega BogajewaAnna Tyka: Elementy ludyczne w twórczości Olega i Władimira Priesniakowów (na materiale projektu Europa–Azja)Paulina Charko-Klekot: Narodziny kobiecości według Jarosławy Pulinowicz (na podstawie sztuk Marzenie Nataszy i To ja wygrałam)Bartłomiej Kopczacki: Donbas — „mała” wojna ojczyźniana (twórczość grupy „Prometeusz”)Izabela Zawalska: Tekst zaangażowany w nieanglojęzycznym hip-hopie (przypadki z Kazachstanu, Rosji, Ukrainy, Polski i Izraela)Monika Karwacka: Ałła Łatynina — współczesny głos krytycznoliterackiBeata Waligórska-Olejniczak: Django Unchained Quentina Tarantino w kontekście filmowej i literackiej tradycji westernuSpis publikacji Profesor Barbary StempczyńskiejNoty o autorach