Przewodnik ściśle powiązany z programem nauczania „Razem w szkole”, składa się z pięciu części. Każdej z nich przyporządkowano po dwie części podręcznika. Dzięki temu nauczyciel ma możliwość zaplanowania pracy z uczniami na każde kolejne dwa miesiące roku szkolnego. Na uwagę zasługuje: nowa, użyteczna tematyka, wydzielone, uszczegółowione etapy wprowadzania liter i cyfr, dokładne omówienie sytuacji problemowych mających na celu przygotowanie uczniów do rozwiązywania różnorodnych problemów. Korzystając z przewodnika nauczyciel będzie miał okazję kształtować potrzebne uczniowi umiejętności, jednocześnie wpływając na rozwój logicznego, a także kreatywnego myślenia dziecka. Spełnione są tym samym cztery warunki: nowości, naukowości, problemowości i eksploratywności (doświadczania). W scenariuszach zaprezentowano różnego rodzaju zabawy, propozycje wykorzystania aktywnych metod prowadzenia zajęć w grupie, krótkie opowiadania, wiersze, zagadki i piosenki. Wielość propozycji pozwala nauczycielowi dokonać wyboru i decydować o przebiegu lekcji, biorąc pod uwagę warunki danej placówki, tempo pracy i możliwości uczniów. Przewodnik wspomaga nauczyciela w poszukiwaniu ciekawych, twórczych pomysłów na prowadzenie zajęć. W tabeli, roboczo nazwanej przewodnikiem w pigułce, uwzględniono materiał nauczania dotyczący każdej edukacji (z podaniem numeru danego scenariusza). Oczekiwane efekty nauczania przedstawiono odpowiednio po realizacji materiału przyporządkowanego każdemu blokowi i podzielono te umiejętności na podstawowe i ponadpodstawowe. Dla wygody nauczyciela wydzielono również tematykę zajęć, którą należy wpisać do dziennika lekcyjnego. Przygotowano również propozycje zajęć plastycznych, muzycznych i ruchowych oraz skrócone konspekty lekcji wychowania fizycznego. Wyszczególniono informacje na temat potrzebnych środków dydaktycznych. Nauczyciel znajdzie w przewodniku odnośniki ułatwiające korzystanie z zeszytów „Razem w szkole” oraz z publikacji „Diagnoza wstępna i karty badania umiejętności”. Przewodnik jest przejrzysty, czytelny i nowoczesny. Korzystając z tej propozycji nauczyciel nie jest tylko odtwórcą, ale współtworzy, decyduje, wybiera, sam się rozwija i stymuluje przebieg procesu nauczania w powierzonej mu grupie uczniów.