UKŁAD TREŚCI: założenia programu i ich uzasadnienie, ogólne i szczegółowe cele edukacyjne oraz zakładane osiągnięcia uczniów, materiał nauczania, strategie osiągania założonych celów, proponowane metody oceniania, obudowa dydaktyczna programu, propozycje lektur dla ucznia i wykaz literatury pegagogicznej i metodycznej. NE ZAŁOŻENIA PROGRAMU: zintegrowany materiał nauczania, oparcie kształcenia na aktywności dziecka w tworzeniu własnej wiedzy oraz na jego naturalnej ciekawości poznawczej i twórczości, podkreślenie roli indywidualizacji w procesie kształcenia, nacisk na kształtowanie umiejętności uczniów, a nie na przyswajanie wiadomości, zgodność ze środowiskiem życia i potrzebami współczesnego człowieka, podkreślenie wagi oceny opisowej. Y PROGRAMU: całkowita zgodność z podstawą programową jasny i przejrzysty układ spójność programu i obudowy dydaktycznej proponowane podstawowe strategie nauczania: projekty edukacyjne w pracy z dziećmi, działania terenowe z dziećmi, gry dydaktyczne, drama i gry dramowe, twórczość artystyczna dzieci, praca w grupie, ścisła współpraca z rodzicami pozwalają na wykorzystanie wiedzy osobistej uczniów, wyzwalają ich twórczą aktywność, zapewniają wszechstronny rozwój dziecka: poznawczy, emocjonalny, duchowy i fizyczny umożliwia wniesienie przez nauczyciela własnych rozwiązań dotyczących doboru treści, metod pracy z uczniem i form oceny wielostronnie ukazuje proces wychowawczy wychowanie jest zadaniem priorytetowym jest próbą integracji oddziaływań wychowawczo-dydaktycznych nauczycieli i rodziców, proponuje formy rzeczywistej współpracy między nauczycielem a rodzicami.