Pierwsza Czytanka dla klasy trzeciej jest przewidziana do realizacji w pierwszym semestrze roku szkolnego. Dzieci mogą ją czytać w klasie samodzielnie albo w grupach z podziałem na role lub fragmenty, a także w domu, razem z rodzicami czystarszym rodzeństwem.
Znajdują się w niej interesujące teksty z klasyki literatury dziecięcej, jak np. „Grzyby” i „Kwoka” Jana Brzechwy, „Ptasie radio” Juliana Tuwima, fragmenty „Znajomych z zerówki” Małgorzaty Musierowicz, „Glusia Filmowca” Macieja Wojtyszki, ale także tekst „Pieśni Legionów Polskich we Włoszech” i „Mazurka Dąbrowskiego”, a nawet króciutki fragment z „Pana Tadeusza”. Nie brak fragmentów książek przygodowych, np. autorstwa Alfreda Szklarskiego, i tekstów o charakterze poznawczym i wychowawczym – na przykład „Zwykła historia o niezwykłej maszynie” jest opowieścią typu story line, która zapoznaje uczniów z podstawowymi wiadomościami na temat funkcjonowania ludzkiego ciała (opowieść ta wykorzystywana jest w podręczniku 2. w module „Jak działa nasze ciało?”).
Czytanka ma piękną szatę graficzną, przyjazne ilustracje odzwierciedlają charakter tekstu. Szczególnie atrakcyjne i dowcipne są rysunki do utworu „Ptasie radio” i opowiadania „Żółw gaduła” na motywach bajki hinduskiej.
Sytuacje dydaktyczne, w trakcie których nauczyciel korzysta z Czytanki, ich dokładny przebieg i pytania do tekstów są podane albo w książce nauczyciela, albo w podręczniku.