Podręcznik nasycono tekstami kultury, ściśle korespondującymi z dziełami literackimi, istotnie podnosząc ich rangę w kształceniu polonistycznym.
Dokonano znaczących zmian w doborze tekstów i ich układzie- przede wszystkim starano się połączyć dzieła wymienione w podstawie programowej z innymi tekstami, dziełami plastycznymi i dodatkowymi tekstami kultury, aby uwidocznyć problemy współczesnego gimnazjalisty i otaczającego go świata. Zdecydowanie rozszerzono część metodyczną- wprowadzono plan organizacji według nowoczesnego układu: ćwiczenia przed czytaniem tekstu (wprowadzające), ćwiczenia po przeczytaniu (analiza, interpretacja, zadania twórcze, działania), a czasem także- w trakcie czytania. Dzięki temu większość nauczycieli nie będzie musiała korzystać konspektów lekcji, gdyż cały tok zajęć wyznaczą im atrakcyjne ćwiczenia.
Zaproponowano liczne strategie aktywnego nauczania, bardzo nowoczesne i często nieznane szerzej na gruncie polskiej metodyki (np. asocjogram, mapa myśli, drabina Hayakawy, piramida faktów).