Komentarz do ustawy z 27.4.2001 r. – Prawo ochrony środowiska stanowi szczegółowe zagadnienia przedmiotowej dziedziny, zawiera również szereg przykładów kompleksowo wyjaśniających poszczególne rozwiązania i mechanizmy, dzięki czemu ma on walor praktyczny.W sposób wyczerpujący i zarazem praktyczny niniejsza książka pozwala zapoznać się z kwestiami dotyczącymi m.in.: ochrony jakości i ograniczeń w korzystaniu ze środowiska, pozwoleń na wprowadzanie do środowiska substancji lub energii, poważnych awarii, opłat za korzystanie ze środowiska, administracyjnych kar pieniężnych, odpowiedzialności w ochronie środowiska, organów administracji i instytucji ochrony środowiska: ich zadań i właściwości w poszczególnych sprawach, a także procedur kontrolnych.Niniejsze, 3. wydanie, bazujące na tekście jednolitym z 13.4.2018 r. (Dz.U. 2018 r. poz. 799 ze zm.) uwzględnia najnowsze zmiany ustawodawcze, zawarte m.in. w: ustawie z 14.12.2017 r. o zmianie ustawy o Inspekcji Ochrony Środowiska oraz ustawy – Prawo ochrony środowiska (Dz.U. z 2018 r. poz. 88), regulująca kwestie systemowego oraz naukowego wsparcia działań Inspekcji Ochrony Środowiska, prowadzonych na rzecz wykonywania ocen jakości powietrza oraz systemu monitoringu zanieczyszczeń powietrza wynikami modelowania matematycznego; ustawie z 30.3.2018 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo przedsiębiorców oraz inne ustawy dotyczące działalności gospodarczej (Dz.U. z 2018 r. poz. 650); która precyzje pojęcie przedsiębiorcy, w odniesieniu do prawa ochrony środowiska; ustawie z 12.10.2017 r. o zmianie ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi oraz niektórych innych ustaw (Dz. z 2017 r. poz. 2056), której celem jest implementacja dyrektywy europejskiej. Wprowadziła ona odpłatność za wydanie lekkiej torby na zakupy z tworzywa sztucznego w postaci opłaty recyklingowej jak i określiła jej pojęcie; ustawie z 15.9.2017 r. o zmianie ustawy – Prawo ochrony środowiska (Dz.U. z 2017 r. poz. 1999), która wprowadza możliwość powoływania członków zarządów wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej przez wojewodów, jeżeli w ustawowym terminie nie uczynią tego zarządy województw albo rady nadzorcze wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej; ustawie z 20.7.2018 r. o zmianie ustawy – Prawo ochrony środowiska oraz ustawy o odpadach (Dz.U. z 2018 r. poz. 1564), który dotyczy bardziej restrykcyjnych warunków pozwolenia zintegrowanego, w tym wymogów dotyczących monitorowania wielkości emisji niż wynikają z konkluzji BAT oraz doprecyzowania procedury uznania przedmiotu lub substancji za produkt uboczny; ustawie o zmianie ustawy o Inspekcji Ochrony Środowiska oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2018 r. poz. 1479), której celem jest zagwarantowanie bezpieczeństwa ekologicznego obywateli poprzez skuteczne prowadzenie kontroli w zakresie korzystania ze środowiska; ustawie o zmianie ustawy – Prawo ochrony środowiska, która m.in. przewiduje utworzenie nowego podmiotu działającego w formie spółki akcyjnej i pełniącego rolę inwestora rozwijającego drewniane budownictwo mieszkaniowe – Polskie Domy Drewniane Spółka ustawie o zmianie ustawy – Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw, której celem jestrozstrzygnięcie wątpliwości interpretacyjnych, które powstały w procesie stosowania Prawa wodnego, w szczególności w odniesieniu do udzielania zgód i przyrzeczeń wodnoprawnych oraz pozwoleń zintegrowanych, gospodarowania nieruchomościami Skarby Państwa, a także stosowania nowego systemu opłat za usługi wodne.Ponadto zawiera planowane zmiany legislacyjne, zawarte w: komisyjnym projekcie ustawy o zmianie ustawy o ochronie przyrody (Druk sejmowy Nr 2354), który reguluje sytuację gdy w przypadku nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków, Wójt, burmistrz albo prezydent miasta, a także wojewódzki konserwator zabytków mogą podjąć decyzję o usunięciu drzewa, jeżeli stwierdzą, że drzewo, ze względu na swój stan, stanowi zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzi lub dla obiektów budowlanych znajdujących się na terenie sąsiedniej nieruchomości; poselski projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo ochrony środowiska (Druk sejmowy Nr 2702), który określa poziom alarmowy dla pyłu zawieszonego PM10 dla okresu uśredniania wyników pomiarów o długości 24 godzin.Oprócz zaprezentowania zmian legislacyjnych Komentarza przywołuje również aktualne piśmiennictwo z komentowanej dziedziny i dziedzin pokrewnych oraz przedstawia – poza wcześniej zamieszczonym i wciąż aktualnym – najnowsze orzecznictwo przedmiotowe.Dla wygody Czytelników, ułatwiając szybką orientację w tekście, niniejszy Komentarz wyróżnia się szczegółową strukturą wewnętrzną, z precyzyjnym, przejrzystym i jednolitym podziałem zagadnień. Niniejsza pozycja to nieodzowna pomoc dla praktyków, w szczególności sędziów, referendarzy sądowych, radców prawnych, adwokatów, stanowi ona również nieocenioną bazę wiedzy dla doktorantów, aplikantów zawodów prawniczych i studentów.