TematykaUczeń zdolny, jak każde dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, wymaga indywidualnego podejścia, troski, skupienia się na nim, pomocy i wsparcia. Często w większym stopniu niż uczniowie ze stwierdzonymi deficytami!Poradnik „Praca z uczniem zdolnym” jest zbiorem przydatnych informacji oraz ciekawych pomysłów, jak wykorzystać zwykłą ofertę szkolną, aby wesprzeć rozwój talentów, a do tego odczuć satysfakcję z dobrze wykonanej pracy.KorzyściPoradnik „Praca z uczniem zdolnym”:• wesprze nauczyciela w pracy z uczniem, dla którego standardowe zadania są zbyt łatwe, a przez to cała lekcja niesłychanie nudna;• pozwoli zróżnicować metody pracy w obrębie oddziału klasowego, aby zainteresować zarówno tych najzdolniejszych, jak i tych przeciętnych;• pomoże zrozumieć, jak wielkim wyzwaniem dla nauczyciela jest uczeń zdolny, który choć intelektualnie olśniewa, to w sferze emocjonalnej i społecznej ciągle pozostaje dzieckiem;• ułatwi zbudowanie oferty zajęć pozalekcyjnych, które pokażą uczniom zdolnym, że szkoła także dla nich może być interesująca i inspirująca.Spis treści1. Co to znaczny, że uczeń jest zdolny?1.1. Zdolności, uzdolnienia, talenty oraz…zainteresowania1.2. Rozbudzanie uzdolnień w szkole1.3. Jak rozpoznać ucznia zdolnego?2. Emocje i motywacje2.1 Nie jest łatwo, być zdolnym2.2. Jak nie zaprzepaścić potencjału ucznia – współpraca z domem rodzinnym2.3 Nauczycielskie lęki i obawy oraz stereotypy dotyczące ucznia zdolnego3. Szkolna oferta dla ucznia zdolnego3.1 Kółka zainteresowań i zajęcia pozalekcyjne3.2 Olimpiady i konkursy3.3 Uczeń zdolny na lekcji – rozwiązania organizacyjne3.4 Uczeń zdolny na lekcji – przykłady dodatkowych zadań4. Rozwój społeczny ucznia zdolnego4.1. Ćwiczenia rozwijające integrację grupy4.2. Ćwiczenia rozwijające współpracę w grupie4.3. Ćwiczenia rozwijające poczucie empatii5. Nie tylko wiedza – czyli o twórczości w szkole5.1. Pomyśl o tym inaczej – ćwiczenia rozwijające kreatywność5.2. Zrób to sam – czyli jak samodzielnie zdobywać wiedzę i umiejętności5.3. Mali naukowcy – czyli eksperymenty i sytuacje problemowe w edukacji wczesnoszkolnej5.4. Szkolne: gazetka, radiowęzeł, strona internetowa, telewizja