Wiek XX był w jakimś sensie widownią narastania procesów dziejowych, a także procesów ideowych, które zmierzały w kierunku wielkiego „wybuchu” zła, ale także był widownią ich pokonywania.
Jan Paweł II
Część 1.
POKÓJ I BEZPIECZEŃSTWO
- Pokój i bezpieczeństwo jako wyzwanie filozoficzne i społeczne. Tradycja i współczesność
- Współczesna pedagogika pokoju
- Problematyka pokoju w wymiarze psychologicznym
- Bezpieczeństwo, wojna i pokój w nauce społecznej Kościoła Rzymskokatolickiego
- Zagrożenia bezpieczeństwa powodowane stosowaniem nowoczesnych technologii informacyjnych
- Zagrożenia dla dzieci i młodzieży w Internecie
- Przysposobienie obronne studentek i studentów dla bezpieczeństwa
- Rola nauczyciela kształcenia zintegrowanego w tworzeniu warunków bezpiecznego funkcjonowania uczniów w szkole
(…) uznanie przyrodzonej godności oraz równych i niezbywalnych praw wszystkich członków wspólnoty ludzkiej jest podstawą wolności, sprawiedliwości i pokoju na świecie.
(…) Nauczanie powinno mieć na względzie pełny rozwój osobowości ludzkiej oraz umacnianie poszanowania praw człowieka i podstawowych wolności. Powinno ono służyć popieraniu zrozumienia, tolerancji i przyjaźni między wszystkimi narodami oraz wszystkimi grupami rasowymi lub religijnymi, jak również powinno wspierać działalność Narodów Zjednoczonych dla utrzymania pokoju.
(Powszechna Deklaracja Praw Człowieka)
Część 2.
BEZPIECZEŃSTWO I PRAWA CZŁOWIEKA
- Wybrane aspekty edukacji w zakresie praw człowieka i demokracji
- Pojęcie godności człowieka–dziecka w myśli filozoficznej i etycznej
- Szkolna edukacja samorządowa Rudolfa Taubenszlaga
- Pedagogika Celestyna Freineta wobec edukacji dla demokracji i praw człowieka
- Realizacja prawa do nauki dzieci niepełnosprawnych w Polsce
- Wpływ przemocy w rodzinie wobec dziecka na jego osiągnięcia szkolne
- Rezultaty testowania narzędzia do badania stosunku uczniów do praw i wolności człowieka