Spis treściANDRZEJ JANECZEK, MICHAŁ PARCZEWSKI, Wprowadzenie Część I. Na styku Wschodu i ZachoduSYLWIA JĘDRZEJEWSKA, Południowo-wschodnia strefa osadnictwa wczesnosłowiańskiego w Polsce. Stan rozpoznania źródeł archeologicznychADRIAN JUSUPOVIĆ, Żaden książę nie wszedł tak daleko w lacką jak Włodzimierz Wielki. Wydarzenia z końca X wieku i ich recepcja w XIII wiekuMICHAŁ DZIK, Cmentarzyska i migracje. Osadnictwo w północnej części pogranicza polsko-ruskiego w XI-XII wieku w świetle materiałów ze stanowisk sepulkralnychJERZY GINALSKI, PIOTR N. KOTOWICZ, Gród u „wrót węgierskich" - staroruski Sanok i jego najbliższe zapleczeANDRZEJ JANECZEK, Ruś w Koronie: stara nazwa i nowa tożsamość regionalna (po aneksji w połowie XIV wieku)GRZEGORZ JAWOR, Ius Valachicum jako narzędzie kolonizacji obszarów peryferyjnych (na przykładzie pogranicza polsko-ruskiego w XIV-XVI wieku)TADEUSZ M. TRAJDOS, Życie religijne w archidiecezji halickiej/lwowskiej do końca XV wiekuKRZYSZTOF STOPKA, Katolicyzm ormiański na Wschodzie a kształtowanie się struktur organizacyjnych Kościoła ormiańskiego w Królestwie Polskim i w Wielkim Księstwie Litewskim (XIV-XV wiek)ALEKSANDER PAROŃ, Dlaczego powstały „Dzikie Pola"? Trudne sąsiedztwo społeczności koczowniczych i rolniczych na przykładzie południowo-wschodnich kresów Królestwa Polskiego i Wielkiego Księstwa LitewskiegoRENATA TRAWKA, Z badań nad kancelarią arcybiskupów halickich i lwowskich. Formularz dokumentów Jakuba StrepyCzęść II. Na pograniczu Słowiańszczyzny i Skandynawii — polskie badania nordystyczneJAKUB MORAWIEC, Sigvatr ?or?arson - skald między poezją i politykąŁUKASZ NEUBAUER, Skomplikowane relacje geopolityczne w dziesiąto- wiecznej Anglii na przykładzie Ascfertha, northumbryjskiego zakładnika wymienionego w anglosaskim poemacie Bitwa pod MaldonJOANNA SRHOLEC-SKÓRZEWSKA, Więzy rodzinne na podstawie analizy ślubów składanych świętym oraz darowizn ex-voto w islandzkiej tradycji średniowiecznejRENATA LEŚNIAKIEWICZ-DRZYMAŁA, Legenda Sigurda Fáfnisbani na portalach norweskich kościołów słupowych — interpretatio christiana przedchrześcijańskiego mitu?Część III. Materiały sekcji 20 (Sekcja otwarta)MAŁGORZATA KOŁACZ-CHMIEL, Związki przedmałżeńskie a moralność wiejska w Polsce XV wieku