W pierwszym rozdziale w ogólnym ujęciu teoretycznym przedstawiono istotę procesu planowania, jako jednego z najważniejszych działań zarządzania. Szerzej odniesiono się do roli planowania strategicznego we współczesnym gospodarowaniu. W drugiej części tego rozdziału zarysowano rolę portów morskich we współczesnej gospodarce oraz najważniejsze determinanty ich rozwoju. W ostatniej części tego rozdziału zaprezentowano proces planowania w portach morskich, wskazując przede wszystkim na jego przesłanki, systematykę oraz etapy planowania strategicznego i rodzaje stosowanych strategii.W rozdziale drugim zaprezentowano studia przypadków procesu planowania rozwoju wybranych portów morskich na poziomie centralnym, regionalnym, lokalnym oraz danego portu. Mając na uwadze zróżnicowanie polityki planowania rozwoju portów morskich w różnych częściach świata, w badaniach wykorzystano studia przypadków wybranych portów morskich kontynentu azjatyckiego (Singapur), amerykańskiego (Long Beach), australijskiego (Botany) i europejskiego (Rostock). Studia przypadków objęły charakterystykę danego portu oraz uwarunkowań jego funkcjonowania, analizę systemu zarządzania oraz identyfikację i ocenę polityki jego rozwoju przez pryzmat najważniejszych dokumentów powstających na różnych poziomach planowania.W ostatnim rozdziale pracy przedstawiono płaszczyzny planowania rozwoju portu morskiego o podstawowym znaczeniu dla gospodarki Polski, na przykładzie portu w Szczecinie. Studium przypadku portu w Szczecinie ma pogłębiony charakter w stosunku do studiów zagranicznych. Oprócz analizy dokumentów planistycznych, powstających na poziomie krajowym, regionu zachodniopomorskiego, miasta Szczecina oraz zarządcy terenów portowych zespołu Szczecin-Świnoujście, obejmuje ono również najważniejsze elementy strategii wiodącego przedsiębiorstwa portowej sfery eksploatacyjnej w Szczecinie. Ze wstępu