Pomoce dydaktyczne w praktyce edukacyjnej.Największą zaletą PALETY jest to, że dziecko, bawiąc się, przyswaja wiadomości, samodzielnie rozwiązuje zadania, sprawdza wynik, koryguje ewentualne błędy. Robi to wszystko pod kontrolą dorosłego, ale bez jego pomocy. W ten sposób respektowane jest prawo dziecka nie tylko do popełniania błędów, lecz także do ich samodzielnego korygowania.Podręcznik metodyczny ukazuje, jak praktycznie wykorzystać PALETĘ w nauczaniu: języka polskiego, matematyki, środowiska a także innych przedmiotów, inspiruje do układania własnych zadań z wykorzystaniem tarcz blanko.Zawiera gry i zabawy z PALETĄ, przykłady zastosowania tarcz na zajęciach w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Dla każdego zestawu tematycznego tarcz ćwiczeń przygotowano cele ogólne i szczegółowe oraz polecenia i tematykę, a także wybrano ilustracje siedmiu reprezentatywnych tarcz. Szczegółowy przebieg zabawy przedstawiono w sposobach realizacji. Znajdują się tam wskazówki, jak poprowadzić zabawę, żeby wzbudzała zainteresowanie dzieci, oraz jak przygotować ćwiczenia doskonalące percepcję wzrokową, ćwiczenia językowe poszerzające słownictwo i wspomagające rozwój mowy dziecka, ćwiczenia zawiązane z liczeniem itp.Wzbogaceniem i cennym uzupełnieniem treści podręcznika metodycznego PALETA jest artykuł prof. Bogusława Śliwerskiego "Samokontrola i samoocena uczącego się w modelu prometejskiej edukacji". Profesor wyjaśnia w nim, dlaczego tak ważne w rozwoju człowieka są samoświadomość, samodzielna nauka, samokontrola i samoocena oraz że rozwój tych cech wspierają właśnie pomoce dydaktyczne z elementami samokontroli i samooceny.