W książce dla nauczyciela zaproponowanej przez Małgorzatę Jas czytelnik znajdzie wprawdzie tradycyjny wzór rozkładu materiału nauczania, ale na tym koniec podobieństw do znanych wszystkim przewodników metodycznych. W Poradniku metodycznym Małgorzaty Jas znajdują się przede wszystkim rozważania na temat zagadnień nie tak konkretnych i służących do bezpośredniego zastosowania na lekcji, ale równie przydatnych, ważnych z punktu widzenia współczesnego nauczania. Autorka porusza bowiem kwestie, nad którymi każdy nauczyciel gimnazjum zastanawiał się zapewne niejednokrotnie:* Jakie jest współczesne gimnazjum?* Jak ocenić sens jego istnienia po dziesięciu latach od reformy edukacji?* Jakie specyficzne zadania należy mu wyznaczyć z perspektywy dziesięciu lat doświadczeń?* Jaki jest współczesny gimnazjalista?* Jakie cechy różnią jego pokolenie od generacji wcześniejszych?* Z jakimi problemami, charakterystycznymi dla swego wieku, się boryka?* Co sobie ceni, a do czego nie przywiązuje wagi?* Jaki powinien być współczesny nauczyciel w gimnazjum?Na te pytania stara się znaleźć odpowiedź Małgorzata Jas w swoich rozważaniach. Przywołuje opinie ekspertów, autorytetów w dziedzinach psychologii, socjologii, pedagogiki, ale również – zgodnie z duchem czasu – ekspertów od kultury masowej i marketingu.