Pomysł napisania poradnika wynika z długoletniego doświadczenia zawodowegoredaktorek, które doskonale orientują się zarówno w samym procesieglottodydaktycznym, jak i znają braki literatury glottodydaktycznej. Autorzyposzczególnych części monografii, czynni dydaktycy, dzielą się wiedzą i doświadczeniami,podsuwają pomysły metod, technik i form pracy, wskazują dodatkowąliteraturę pomagającą lepiej zgłębić omawiane zagadnienia. (…) zewzględu na zawartość merytoryczną, walory kompozycyjne i redakcyjne, a takżeznaczenie w praktyce glottodydaktycznej uważam tę monografię za jednoz bardziej wartościowych opracowań glottodydaktycznych, które w ostatnimczasie pojawiły się na polskim rynku wydawniczym. Co więcej, powinno staćsię niezbędnym elementem biblioteczki pomocy glottodydaktycznych dla osóbprzygotowujących się do zawodu i początkujących lektorów. Nauczyciele z doświadczeniemtakże znajdą tutaj interesujące i pożyteczne treści. Z monografiąwinni się zapoznać również potencjalni autorzy pomocy dydaktycznych.Z recenzji dr hab. Małgorzaty Gębki-WolakZa główną, chociaż nie jedyną zaletę tej pracy należy uznać opis wnikliwychbadań i rozpoznawania adresatów ukierunkowanego procesu nauczania językaobcego. Jest to analiza wielopłaszczyznowa – zarówno antropologiczna,kulturowa, biologiczna, środowiskowa, jak i psychologiczna czy religioznawcza.(…) Autorzy po wielokroć wskazują na istotę dwubiegunowości w praktyceglottodydaktycznej. Po pierwsze, na mentalne, kulturowe czy językowepodobieństwa uczących się i nauczających – po drugie, na inwentarze różnic,jakie zawsze zachodzą na pograniczu językowych światów i zbiorowych wyobrażeń.Dzięki temu możliwa jest nie tylko przemyślana strategia nauczania,lecz również świadomy proces uczenia się i poznawania.Z recenzji dra hab. Piotra Garncarka