Prezentowana książka stanowi efekt pierwszej fazy zakrojonych na szeroką skalę prowadzonych w Polsce badań nad librettem operowym rozumianym jako integralna część literatury, teatru i kultury muzycznej, traktowanym jako wyjątkowe narzędzie obiegu tematów, idei, wątków, estetyk etc. wspólnych kulturze europejskiej kilku stuleci. Jednocześnie niniejszy tom inicjuje serię książek wyrastających z namysłu nad różnymi aspektami libretta operowego. Szeroki zakres tematów, jaki wyznaczają analizowane w poszczególnych artykułach dzieła i teorie operowe wywodzące się z różnych epok, poza ich samoistną wartością, prowadzi też do wyłonienia kilku głównych obszarów badań rozwijanych w planowanych, przyszłych pracach.
Pośród podejmowanych w tej książce zagadnień Czytelnik znajdzie zatem temat operowych form, rozumianych również jako elementy składowe dzieła operowego, takie jak aria czy recytatyw, problematykę przekładu libretta i adaptacji operowej oraz refleksję nad operą dwudziestowieczną ujętą w perspektywie ówczesnych fascynacji koncepcjami psychologicznymi i antropologicznymi.