Manuskrypt Heweliusza tom II Gra w ciemno – to ostatni tom historyczno-awanturniczej serii. Jej fabułę osnuto wokół planu Jana II Sobieskiego, by w sojuszu z Francją i Szwecją odbić berlińskim Hohenzollernom utracone w „potopie” lenno pruskie z Krainą Tysiąca Jezior.
Druga połowa sierpnia 1674 roku. Międzynarodowa kompania królewskich agentów, której skład zaskoczy czytelnika nieznającego poprzedniego tomu, zmierza do Gdańska. Czeka tam mistrz Heweliusz z tajemniczym manuskryptem. Po drodze obraz miejsc niezwykłych, opisanych z maestrią i troską o detal: Słobity, Przezmark, Kwidzyn, Malbork, Gniew, Pelplin, Kartuzja Kaszubska, Oliwa. Soczysty barok, szable, szpady i krócice, ogniste niewiasty, intrygi, zasadzki i pojedynki,azardowny gościniec z karczmami i zamtuzami, polityka mała i wielka. Klimat powieści i postaci bliskie muszkieterowskim duchom Dumasa (występują, a jakże), typom od Sienkiewicza, a także bohaterom Umberta Eco czy Pereza Reverte. Krwawe uliczne szachy w pięknym Gdańsku u schyłku złotych czasów. Szpicle, portowe zaułki i piętrowe intrygi. Zdrady, bijatyki i pijatyki. Starcia zbrojne i dyplomatyczne. Ludzka ciżba miasta i błoto suburbiów. Olśniewające piękności i paskudne zbiry. Happy end, lecz...