Celem monografii jest: •zaprezentowanie modeli finansowania uczelni publicznych w wybranych krajach europejskich •przedstawienie nowych zasad finansowania uczelni w Polsce •objaśnienie roli nakładów na działalność B+R w finansowaniu uczelni wyższych •wskazanie problemów i propozycji związanych z pomiarem nakładów i kosztów działalności badawczo-rozwojowej w uczelniach publicznych •przedstawienie istoty i zasad ustalania kosztów uzyskania przychodów z tytułu praw autorskich nauczycieli akademickich w świetle regulacji i interpretacji prawnych,w szczególności unormowań podatkowych•wskazanie możliwych rozwiązań udokumentowania oraz wartościowania działalności zatrudnionych na uczelniach nauczycieli akademickich, które dostosują wartośćwypłacanych wynagrodzeń za dzieła powstałe w ramach pracy etatowej w sposób umożliwiający akceptację przyjętych rozwiązań przez instytucje skarbowe.Autorami monografii są pracownicy Uniwersytetu Łódzkiego, Uniwersytetu Szczecińskiego i Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu