Błogosławiony Jan Paweł II posiadał dar objaśniania i komentowania Pisma Świętego. Podstawowym źródłem inspiracji, każdego z papieskich dokumentów była Biblia zawsze odczytywane w duchu Tradycji Kościoła, często w kontekście liturgii. Ojciec Święty był człowiekiem żarliwej modlitwy, jego życie zawsze cechowało głębokie zawierzenie Bogu ? wynikało to z ciągłego obcowania z Pismem Świętym i doświadczania jego mocy. Duchowy komentarz do Nowego Testamentu obejmuje księgę Dziejów apostolskich, Listy apostolskie i Apokalipsę świętego Jana i większości opiera się na papieskich audiencjach generalnych. Szczególnie katechezy papieskie wygłaszane podczas audiencji generalnych wprowadzały słuchaczy w samo serce przesłania biblijnego. Błogosławiony Jan Paweł II objaśniając teksty konkretnych ksiąg Nowego Testamentu wielokrotnie nawiązuje do analogicznych treści i pojęci zawartych w innych fragmentach Biblii.Nie jest to naukowy komentarz egzegetyczny, mimo że w wielu miejscach Papież nawiązuje do bogatego dziedzictwa nauk biblijnych. Jest to przede wszystkim komentarz duszpasterski, który ma pomóc wiernym w rozumieniu i przeżywaniu Słowa Bożego.,,Jeśli chodzi o pozostałe Księgi Nowego Testamentu [poza Ewangeliami], to konstytucja Dei Verbum wypowiada się na ich temat w taki sposób: (II Sobór Wat., Konst. dogm. o Objawieniu Bożym Dei Verbum, 20.) Wypowiedź zwięzła i syntetycznie prezentująca zawartość owych Ksiąg, niezależnie od problemów chronologii, które mniej nas interesują? Ważniejsza dla nas jest obecność Pana Jezusa i Jego Ducha w autorach Nowego Testamentu, przez których Bóg wprowadza nas w nową, objawioną rzeczywistość. (por. J 16,13) (II Sobór Wat., Konst. dogm. o Objawieniu Bożym Dei Verbum, 20.). Właśnie na tę drogę ku pełni prawdy Bożej Objawienia wprowadzają nas Księgi Nowego Testamentu. Stąd, jako wniosek, wynika pełniejsze określenie wiary. Wierzyć po chrześcijańsku ? to znaczy przyjmować samoobjawienie się Boga w Jezusie Chrystusie: to, które stanowi zasadniczą treść Nowego Testamentu.?Audiencja generalna 22 maja 1985 r.