Nowoczesny program autorski zgodny z założeniami reformy oświaty i z nową Podstawą programową. Ideą programu JA, TY I ŚWIAT jest taki sposób pracy z dzieckiem w klasach I-III szkoły podstawowej, aby przeszło ono do następnego etapu edukacyjnego z przekonaniem: WIEM, ROZUMIEM, UMIEM, DAM SOBIE RADĘ. Cele kształcenia i wychowania są konkretne, precyzyjnie sformułowane i dają odpowiedź na pytanie, jakie funkcje w procesie lekcyjnym mają pełnić wymienione treści programu. Autorka sprecyzowała cele wychowania związane z realizacją tematyki programowej, natomiast cele kształcenia ujęła w aspekcie doskonalenia procesów poznawczych, podkreślając rolę motywacji, spostrzegania, obserwacji, kształtowania uwagi, pamięci, mowy, myślenia. Tematyka problemowa jest interesująca i trafnie dobrana do treści kształcenia oraz umiejętności przydatnych uczniowi w praktyce. Dotyczy nabywania umiejętności formułowania pytań w procesie poznania, odkrywania nowych związków i zależności, inspirowania do myślenia twórczego i motywowania uczniów. Autorka zaplanowała ją w kręgach tematycznych, pozostawiając nauczycielowi swobodę wyboru poszczególnych problemów dydaktycznych. Walorem programu jest wyeksponowanie aspektów wychowawczych związanych z tematyką programową, np. kultywowanie tradycji regionalnych, tradycji szkolnych, troska o własne zdrowie, bezpieczeństwo i sprawność fizyczną. Ważne miejsce w edukacji zajmuje rodzina, przestrzeganie norm współżycia, środowisko społeczne, w którym dziecko funkcjonuje. Głównym zadaniem nauczyciela realizującego program jest wyposażenie dziecka w: siłę psychiczną, siłę inteletkualną, siłę fizyczną. Siła psychiczna to umiejętności związane z zachowaniami przystosowawczymi.Siła intelektualna to umiejętności poznawcze i przygotowanie do dalszej edukacji. Siła fizyczna to znajomość własnego ciała i jego możliwości oraz sprawność fizyczna. Podstawowym elementem struktury podręcznika pt. "Ja, ty i świat" jest pakiet. Pakiety zorganizowane wokół określonej tematyki programowej przede wszystkim zapewniają nauczycielowi zintegrowaną realizację programowych treści kształcenia oraz osiągnięcie celów kształcenia i wychowania określonych w programie. Podręczniki zawierają: - materiał ilustracyjny (rysunki, fotografie), - teksty do czytania, - teksty do słuchania z literatury dziecięcej, - ćwiczenia i zadania z różnych dziedzin edukacji, - teksty piosenek wraz z nutami, - propozycje przykładowych ćwiczeń fizycznych, - zadania techniczne, plastyczne, - propozycje prac ręcznych, - propozycje doświadczeń. Do każdej części podręcznika zostały wydane poradniki metodyczne i plany pracy dydaktyczno-wychowawczej zawierające między innymi scenariusze dziennej aktywności ucznia i zapisy w dzienniku. Przygotowane zostały również kasety z piosenkami, do których nuty i teksty znajdują się w podręcznikach kolejnych klas.