„Tematyka książki (…) wpisuje się w interdyscyplinarny zakres badań muzykologicznych, w Polsce słabo nadal reprezentowanych, mających na celu wielostronny ogląd oraz naukowe rozpoznanie i interpretację założeń estetycznych oraz twórczości muzycznej II awangardy, której zdobycze w istotny sposób zmieniły „bieg” i „obraz” muzyki drugiej połowy XX wieku. (…) Interdyscyplinarny profil pracy wnosi bez wątpienia wkład do badań nad problematyką muzyki XX w. Wzbogaca stan wiedzy, łącząc myśl kompozytorską o procesie twórczym z podstawami nauk realnych oraz analizą muzykologiczną. Wypełnia w polskim piśmiennictwie dotkliwą lukę badawczą na temat twórczości Stockhausena, Ligetiego, Nono, Berii, Xenekisa i Griseya. Wpisuje się we współczesne tendencje metodologiczne, które wykraczają poza zakres klasycznie rozumianej i uprawianej muzykologii. Wielowarstwowy dyskurs o muzyce II awangardy otwiera nową perspektywę badań nad fenomenem sztuki dźwięku szkoły postwebernowskiej.” Prof. UAM dr hab. Danuta Jasińska