Ta książka jest pierwszym przekładem na język polski klasycznego tytułu „The Adult Learner” Malcolma Knowlesa, pioniera i największej „gwiazdy” andragogiki czyli dziedziny zajmującej się uczeniem dorosłych. Jest to tłumaczenie ostatniego, szóstego wydania tej klasycznej pozycji.
Kiedy we wczesnych latach siedemdziesiątych ubiegłego wieku Malcolm Knowles użył terminu „andragogika” i zaprezentował koncepcję mówiącą o tym, że dorośli i dzieci uczą się w odmienny sposób, idea była przełomowa i kontrowersyjna. Andragogika jest zbiorem podstawowych zasad dotyczących uczenia się dorosłych. Andragogika ma zastosowanie we wszystkich sytuacjach, w których dochodzi do uczenia się dorosłych. Główne jej zasady to: (1) potrzeba wiedzy uczącego się, (2) wyobrażenie siebie przez uczącego się, (3) wcześniejsze doświadczenia dorosłego ucznia, (4) gotowość do uczenia się, (5) zorientowanie na uczenie się, (6) motywacja do uczenia się. Andragogika najlepiej działa wtedy, gdy konkretne programy nauczania są oparte na powyższych zasadach, a także są dostosowywane do unikalnych cech i potrzeb uczących się oraz całej sytuacji szkoleniowej. Dla przykładu — inaczej uczą się dorośli, którzy chcą się uczyć, a inaczej ci, którzy zostali zmuszeni do uczestnictwa w wydarzeniu edukacyjnym.
Książka składa się z trzech części. W pierwszej poznasz najważniejsze założenia uczenia się dorosłych. To mnóstwo zasad, reguł i wskazówek jak tworzyć i sprzedawać (w sensie: zachęcać do uczestnictwa) dorosłym inicjatywy szkoleniowe. W drugiej części został m.in. opisany praktyczny model andragogiki i uczenie się pracowników z perspektywy rozwoju kadr. W trzeciej części zapoznasz się z narzędziami wspomagającymi uczenie się dorosłych oraz refleksjami z praktyki osób zajmujących uczeniem dorosłych.