Problematyka kształcenia i wychowania dzieci i młodzieży jest jednym z istotnych obszarów działalności organizatorów edukacji we wszystkich państwach i społeczeństwach nie tylko na przestrzeni dziejów ludzkości, ale również współcześnie. Świadczy o tym bogaty dorobek historii wychowania: dziejów jej teorii i praktyki oświatowo-wychowawczej w zakresie edukacji od czasów starożytnych po współczesne.
„Dziecko w teorii i praktyce pedagogicznej” (pod redakcją Anny Haratyk i Iryny Myshchyshyn) jest trzecim tomem serii wydawniczej zatatuowanej „Rozwój polskiej i ukraińskiej teorii i praktyki pedagogicznej na przestrzeni XIX-XXI wieku”. Powstał on dzięki współpracy naukowców pedagogów polskich z Uniwersytetu Wrocławskiego i ukraińskich z Uniwersytetu w Iwano-Frankowsku. Ogniwem łączącym wszystkie teksty jest szeroko pojmowana problematyka związana z wychowaniem dziecka. dr hab. Elżbieta Magiera (fragment recenzji)