Wszystkie
Tylko dostępne
Wszędzie
Wszędzie
Tytuł
Autor
Wydawca
Szukaj
Kategorie
Hit dnia
Koszty wysyłki
Koszty przesyłek pocztowych w księgarni NaszaSzkolna.pl
Biuro obsługi klienta
Jesteśmy do Państwa dyspozycji

od poniedziałku do piątku
w godzinach 10 - 18

w soboty
w godzinach 09 - 14
Telefontel. 43 826 34 44
Emailsklep@naszaszkolna.pl
F.H.U.VIP Ignacy Potapski jest beneficjentem programu własnego Instytutu Książki "Certyfikat dla małych księgarni".
 
 
F.H.U.VIP Ignacy Potapski jest beneficjentem programu własnego  Instytutu Książki "Certyfikat dla małych księgarni" 
 

Certyfikat dla małej księgarni 2023-2024 księgarnia kielce

 
 
Newsletter

Produkt

Doświadczenie Zagłady w literaturze polskiej 1947-1991
Ean: 9788363795382
Isbn: 978-83-63795-38-2
Oprawa: oprawa twarda
Ilość stron: 528
Wymiary: 16x23 cm
Data wydania: 2014
„Autorka odtwarza proces kształtowania się szkolnego kanonu tekstów o Zagładzie. Podstawę rekonstrukcji stanowią listy lektur dla szkoły podstawowej i średniej, obowiązujące w Polsce w latach 1947-1991, programy nauczania dla tych typów szkół, podręczniki szkolne, poradniki metodyczne, a także teksty krytyczne, opracowania, monografie oraz recenzje zamieszczane w opiniotwórczych czasopismach. Wedle autorki książki do roku 1991 nie można mówić o istnieniu w Polsce korpusu tekstów o znaczeniu kanonicznym podejmujących temat Zagłady. Uformowanie się tak rozumianego kanonu uniemożliwił brak dystansu czasowego wobec wydarzeń, jakie złożyły się na Zagładę, przede wszystkim jednak decyzje oświatowe, czynniki natury politycznej, społecznej, socjo-literackiej, a także sposób myślenia o KL Auschwitz-Birkenau jako o obozie koncentracyjnym (bez określania, że był to również obóz zagłady) oraz oficjalne ujęcia ofiar obozu (uniwersalizujące, narodowościowe, narodowo-państwowe). Pani Karolak bada to, co jest dziś możliwe do zbadania: listy lektur, programy szkolne, poradniki metodyczne itp. i z tego wyłania się obraz szkolnej edukacji w interesującym ją przedmiocie. Jest to pierwsza praca pokazująca na troskliwie zebranych materiałach, na czym polegała rola szkoły jako źródła wiedzy o masowej eksterminacji Żydów na terenach polskich i jakim celom wiedza ta miała służyć w świetle PRL-owskiej propagandy i polityki historycznej, wychodzącej daleko poza program edukacji. Masowa eksterminacja Żydów polskich w latach wojny należy do białych plam historiografii najnowszej i praca p. Karolak doskonale to pokazuje.”
Z recenzji prof. dr hab. Jerzego Święcha

„W sposobie kształtowania szkolnego kanonu holocaustowego skupiają się jak w soczewce polskie problemy z przedstawianiem Zagłady, ze społecznym mówieniem o doświadczeniu, które stało się udziałem Polaków i Żydów, choć obie nacje naznaczyło w sposób odmienny. Stawiając pytanie o obecność Zagłady w programach szkolnych, autorka stawia w gruncie rzeczy pytanie o miejsce Zagłady w kanonie literatury polskiej, w naszej świadomości historycznej i etycznej. Praca ma nieprzecenioną wartość materiałową - jest najbogatszym w polskim literaturoznawstwie świadectwem recepcji literatury Zagłady i jej szkolnego odbioru w latach PRL.”
Z recenzji prof. UAM dr hab. Bogumiły Kaniewskiej
Cena: 50,20 zł
Cena sugerowana: 59,00 zł
Oszczedzasz: 8,80 zł
Produkt chwilowo niedostępny
Płatności
Dane kontaktowe
Naszaszkolna.pl
ul. Jana Pawła II 52
98-200 Sieradz
43 826 34 44
 
sklep@naszaszkolna.pl