Dzienniki badawcze są rekomendowane przez autorki jako integralna część podręcznika. Zawierają bogatą propozycję kształtowania aktywności uczniów na lekcjach fizyki i na zajęciach pozalekcyjnych. proponują też urozmaiconą ofertą zadań domowych problemowych i doświadczalnych.
W każdym dzienniku badawczym uczniowie znajdą arkusze badawcze, obliczeniowe i problemowe, a także zestawy doświadczeń z użyciem prostych i łatwo dostępnych pomocy dydaktycznych i przedmiotów codziennego użytku.
Konstrukcja zeszytu umożliwia posługiwanie się nim bez konieczności prowadzenia zeszytu przedmiotowego (może zastępować zeszyt przedmiotowy). W dziennikach badawczych zamieszczone są też zadania sprawdzające umożliwiające powtórzenie materiału i ocenę postępów ucznia lub nawet samoocenę.
Dzięki urozmaiconej formie i różnorodności propozycji ćwiczeń zadań i eksperymentów praca z dziennikiem badawczym dostarcza satysfakcji i nauczycielowi i uczniom.